Verhalen die doel treffen

Een verhaal vertellen is een goede manier om een boodschap of kennis over te brengen naar je publiek. CS maakt verhalen in allerlei vormen. Van een pakkende video of mooie animatie tot een uiterst deelbaar online artikel.

‘Met film breng je gevoel over’

Filmportret van WUR-onderzoeker Tom Ysebeart


‘Voor Wageningen Marine Research hebben we een aantal onderzoekers geportretteerd in korte filmpjes. Met film kun je het gevoel overbrengen dat onderzoek belangrijk is. Voor feitelijke informatie liggen andere middelen meer voor de hand. Een van de onderzoekers die we hebben geportretteerd, is Tom Ysebaert. Hij nam ons mee naar de zandplaat in de Oosterschelde waar hij onderzoek doet naar alles wat daar leeft. In het filmpje zie je een bevlogen onderzoeker die trots is op wat hij doet. Het resultaat is precies wat de opdrachtgever wilde: film als teaser om je verder te verdiepen.’

Berber Hania videojournalist

‘Bij een animatie komt meer kijken dan je denkt’

‘Hoe communiceer je richting kleine melkveehouders in Noordoost-Java op een laagdrempelige manier over oplossingen voor hun mestprobleem en voervoorziening? Met die vraag kwam het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit bij ons. We kozen samen met de betrokken wetenschappers voor een animatie waarin de boer stap-voor-stap ziet wat hij kan doen om de situatie te verbeteren.


Uitgangspunt was dat voorlichters van de zuivelcoöperatie de animatie ter plekke kunnen laten zien aan de boeren. Bij het maken van het verhaal komt veel meer kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Zo was het in dit geval van belang dat de uitstraling passend was bij de cultuur: niet te korte mouwen, geen korte broeken. Maar ook de Indonesische voice-over en ondertiteling moesten precies kloppen. Check en dubbelcheck, dus, een misverstand zit vaak in een klein hoekje. En dan is het mooi om te horen dat de animatie ook elders in Indonesië wordt ingezet. En zelfs ook richting stakeholders wordt gebruikt om de problematiek te laten zien.’

Sil Traas communicatieadviseur

Animatie die aan melkveehouders in West-Java laat zien hoe ze hun mestmanagement kunnen aanpassen.


‘Ik geloof in online magazines

Resilience magazine is een online magazine waarvan de verhalen via social media volop gedeeld worden.


‘Het werk van onderzoekers verdient een breed publiek. Daarom maken we online magazines met toegankelijke verhalen die we via social media-kanalen volop delen. De verhalen komen zo veel beter aan bij de mensen die we graag willen bereiken. Vergeet niet dat ook wetenschappers, beleidsmakers en opdrachtgevers liever prettig leesbare artikelen lezen dan formele teksten vol jargon. Voor Wageningen Economic Research maakten we een online magazine rond het thema ‘Resilience’. Met aantrekkelijk geschreven verhalen over diverse onderzoeken. Niet te lang, met een duidelijke focus en met pakkende beelden die de lezer het verhaal in trekken. Het magazine werd enthousiast ontvangen. Het mooie is dat we alle verhalen niet alleen gebundeld als magazine, maar ook los van elkaar de wereld in kunnen sturen. Dankzij Google Analytics kunnen we precies zien welke verhalen scoren en waar onze lezers zitten. Ik geloof in online magazines. En ik sta niet alleen: vijf nieuwe zijn in productie.’

Lenny Gerdes hoofdredacteur specials

Neem contact op