CS geeft vorm

Overleggen met de opdrachtgever, puzzelen met de inhoud en deze vervolgens vereenvoudigen en pakkend verbeelden: de vormgevers van CS zijn er dol op.

CS weet als geen ander hoe je meerwaarde kunt toevoegen aan een communicatie-uiting en met mooie oplossingen te komen waar de opdrachtgever niet aan heeft gedacht.


‘Inhoud pakkend verbeelden; ik ben er dol op’

11 jaar werkt senior ontwerper Petra Siebelink nu bij CS. En hoe langer ze er werkt, hoe leuker ze het vindt.

Hoe begin je aan een project?

Heb je het over One Wageningen, dan heb je het over ons: wij koppelen mensen aan elkaar, voegen ideeën samen en zien dat het ene initiatief weer tot het andere leidt. Dat we bekend zijn met de inhoud én de organisatie, praat bovendien een stuk makkelijker en dat zie je terug in de producten die we samen met onze opdrachtgevers ontwikkelen. Natuurlijk is het fijn dat we ‘om de hoek’ zitten en je altijd even kunt binnenlopen.

Hoe kom je tot de beste ideeën?

Creativiteit laat zich niet dwingen, zeker niet achter het bureau. Bij mij komen de beste ideeën naar boven als ik rust heb. Onder de douche bijvoorbeeld, of op de fiets. Soms is die rust er niet. Gelukkig heb ik inmiddels genoeg ervaring om ook dan met iets goeds te komen. Overigens bedenk ik lang niet alles zelf. Ik hecht heel sterk aan een goede samenwerking met klanten; zij zijn de inhoudsdeskundigen. Ik zie een project dan ook echt als co-creatie: de klant levert input, ik ga aan het werk en vraag gaandeweg om extra input en zo krijgt een idee steeds meer vorm.

Petra Siebelink

senior ontwerper

Het helpt wel dat ik bekend ben met de inhoudelijke thema’s van klanten. Daardoor is het heel makkelijk om verbanden te leggen en dat zie je terug in het werk. Je hoeft bij mij niet bang te zijn dat ik een beeld van een vleeskoe selecteer terwijl het om een uiting gaat voor de melkveehouderij. Maar ik kan klanten bijvoorbeeld ook veel makkelijker passende voorbeelden laten zien van werk wat we voor andere afdelingen al gemaakt hebben.


‘Je kunt binnen de huisstijl enorm spelen met beeld en vorm’

Wat is het grootste misverstand over jouw werk?

Dat er binnen onze huisstijl niets kan. Ik laat dan zien hoe je binnen de huisstijl kunt blijven en toch enorm kunt spelen met beeld en vorm. En dan zie je bijvoorbeeld je hoe er een totaal andere uitstraling ontstaat door simpelweg een ander beeld te kiezen. Een ander misverstand is dat sommige klanten denken dat een voorstel in beton gegoten is. Terwijl het is wat het is: een voorstel, waar nog volop aan gesleuteld kan worden.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Poeh, moeilijk kiezen. Ik werk al zolang hier en ik vind het steeds leuker worden. Ik vind het geweldig om ook binnen een beperkt budget mooie oplossingen te bedenken. Soms matcht de wens van de klant niet met het budget dat beschikbaar is. En dan toch iets maken dat financieel haalbaar is, terwijl het oorspronkelijke idee behouden is, dat vind ik altijd weer een mooie puzzel. Maar misschien is het mooiste aan mijn werk nog wel dat het altijd goedkomt.’

Gaat het altijd vanzelf?

Dat wisselt. En soms heb ik al snel het gevoel dat het te makkelijk gegaan is, dat ik er niet alles uit heb gehaald. Terwijl de klant dan heel tevreden is. Een andere keer denk ik aan het begin van een project: ‘Ik ben benieuwd wat het moet worden.’ En dan ga je aan de slag met het ontwarren van input en ontstaat er toch altijd weer een schets op hoofdlijnen in mijn hoofd waar ik iets mee kan.’

In 2018 ontwierp CS vormgeving minstens 100 brochures, flyers en folders en 1 Strategisch Plan

Ze leverden 5 interactieve PDF’s en meer dan 25 infographics

CS vormgeving maakte in 2018 ook het ontwerp voor communicatielijnen en ontwierp raambelettering op de campus

CS vormgevers verzorgen tevens de lay out van WUR magazines. In 2018 maakten ze 21x Resource en 4x Wageningen World in 2 talen

Gemiddeld worden er 5 animaties per jaar geproduceerd door CS

En CS beheert de WUR brandportal met bijna 11.000 beelden